TELIAN IHMEELLISET LASKUTUKSET !
TELIAN OUDOT LASKUT GAMBIAN MATKALTAMME !
1. Saavuimme Gambiaan 01.12 ja avasimme puhelimet.. (pois lentotilasta) minä ja minun matkakumppani yhtä aikaa klo 19.13
niin samassa tuli puhelimeeni viesti että Hei ulkomaan nettilaskusi saavuttaa pian liittymäsi käyttökaton (oletusrajan 62 eu/kk) etc
19.14 siis minuutin päästä tuli uusi viesti jossa kerrottiin että tuo raja 62 eu/kk on saavuttanut käyttökaton.
Siis nämä viestit samalla sekunnilla kun avasin/me puhelimet niin samassa oli tuo katto jo saavutettu miten se on mahdollista !?
2. Vaihdoin Telian SIM kortin paikallisen AFRICELLIN SIM korttiin iltapäivällä 02.12 ja takaisin Telian SIM kortin vasta Vantaan lentoasemalla 15.12 aamulla noin klo 5 aikaan.
Miten on mahdollista että tältäkin ajalta on Telia laskuttanut 1 puhelun ja datan käytöstä MAX 62 euroa !?
Miten kaikki tämä on selitettävissä minulle 2x tuo data 62 eu + olemattomat puhelut ja kumppanilleni 62 eu datalasku kun erehtyi avaamaan puhelimensa…muutaman sekunnin ajaksi muuten oli koko matkan "Lentokone tilassa" siis ei netissä.
Kun hän kävi kysymässä asiaa Joensuun Telian myymälässä niin hänelle yritettiin siellä vielä uskotella että puhelin on netissä vaikka se on lentotilassa "HUIPPUSELITYS" ja huijausyritys sekin.
Huvittava juttu on myös se että kun puhelimessani oli koko ajan Gambialainen SIM kortti niin Telia ei voinut ilmoittaa aikaisemmin vaan laittoi viestin vasta kun olin Suomessa 15.12 ja jälleen tuli viesti että:
Hei ! ulkomaan nettilaskusi saavuttaa pian liittymäsi käyttökaton (oletusrajan 62 eu/kk) etc 🙂 Ihme ettei tullut enää ilmoitusta että tuo raja on jo saavutettu… laskussa se kuitenkin oli !
Minun laskutuskausi on ollut 04-03 päivä kerran kuukaudessa. siis koko tuon ajan mistä telia tuon toisen laskun laittoi oli puhelimeni paikallisessa verkossa ja heidän SIM kortti puhelimessani ja silti Telialta tuli lasku tuoltakin ajalta 1 puhelu + 62 euroa ulkomaan Dataa.
Nyt Telia on laittanut ensimmäisen laskun jo perintätoimiston perintään eikä ole antanut mitään selitystä asiaan eikä puhelin erittelyä lukuisista netissä tehdyistä pyynnöitä ja 16.01.2018 kirjallisesta vaatimuksestani huolimatta !
Siis näin meidän Telia toimii tämän päivän Suomessa !
Telia mitä ilmeisimmin veloittaa teitä sen takia, että gambialainen operaattori karhuaa heiltä rahaa verkkovierailustanne, oikein tai väärin perustein.
Datamaksut mobiiliverkossa voivat olla kehitysmaissa ulkomaalaiselle edelleen todella härskejä. Olen monasti saanut satojen eurojen laskuja. Työssäni pahin oli yli 2.000€ lasku kuukaudelta, jonka olin koko ajan Afrikassa ja Lähi-Idässä. Puhuin tunteja päivässä sekä käytin mobiilidataa erittäin paljon.
Vika kohdallanne ei ilmeisimmin ole ensisijaisesti Teliassa. Muutaman kympin laskuun ei kannata paljon ruutia laittaa. Kannattaa katsoa se vaikka kehitysavuksi.
Ilmoita asiaton viesti
Jenkeissä käy Telian joillakin liittymillä helposti samalla tavalla. Sillä hetkellä kun avaat puhelimen, puhelin käyttää nettiä niin paljon kuin ehtii ja varsinkin jos verkkovierailu on sallittu. Kannattaa myös huomata, että MMS viestit ovat tosi kalliita.
Telian kanssa tuollaisista taistelu maksaa enemmän kuin laskun loppusumma. Telia on tunnettu siitä, että se ei myönnä virheitä vaikka olisi mikä. Elisa ja Telenor ovat parempia Pohjoismaissa yleensäkin.
Ulkomailla myös vastaanotto sitten maksaa – toisin kuin Suomessa. Jos Telialla ei ole alueella sopimuksia…laskutuksesi on vielä halpa.
Ilmoita asiaton viesti
”Jan”
Miten selität sitten sen että laskua on sellaiseltakin ajalta että minulla ei ole ollut edes Telian SIM korttia puhelimessani… ja kuten aiemmin totesin niin sitten menemme oikeuteen jos asia ei ennen sitä oikene !
Yhden puhelun vastaanotto näkyy laskussani ja se on jotain päälle 2 euroa… enkä ole soittanut yhtään puhelua enkä laittanut yhtään MMS viestiä… tämä juttu ei jää tähän.
Ilmoita asiaton viesti
Laskussahan tuo erittely pitää näkyä. Itse matkustan paljon ja minulla on akna verkkovierailu estetty juuri nimenomaan sen takia, että puhelinkin käyttää sekunneissa monta megatavua liikennettä ilman omaa aktiivisuutta. Työskentelen teknologian parissa ja asiat ovat hyvin tuttuja myös ihan käytännössäkin matkustellessa.
Kun saat operaattorisi laskun, siellä on asiasta erittely ja jos ei ole, saat sen pyytämällä. Sieltä näkyy megatavumäärä mitä on käytetty ja mikä on sen hinta.
Minusta 62e on vielä pieni raha kolmansissa maissa kun Jenkeissäkin tuollainen menee helposti jos on huolimaton. Pitää muistaa, että nettiliikenne maksaa jokaisessa maassa eri verran ja Suomi on käytännössä poikkeus koko maailmassa rajattomalla netillään. Poikkeus myös maailmanlaajuisesti, että vastaanotto puheluissa ja tekstareissa on ilmaista. Itse maksan sekä saapuvista että lähtevistä puheluista ja tekstareista – nettikin on hyvin rajattua, puhumattakaan että ruuhka-ainaka olisi aina edes kenttää. Jopa 3g on hieno saavutus joskus.
Ilmoita asiaton viesti
”Juha”
Minä en periaatteessa hyväksy tälläistä aiheetonta laskutusta ja miten muutaman sekunnin puhelimen avaaminen voi maksaa avokumppanilleni Dataa 62 euroa..
Ja se on Telian oma asia jos he haluavat tukea joitain Afrikan maita, mutta minä en periaatteessa ala heidän maksumiehekseen…. katson tämän asian vaikka oikeudessa… ja sitäpaitsi minun täytyy saada puhelinerittely noista veloituksista.
Minä katson tämän Telian avustamiseksi jos sen hyväksyn ja periaatteessa heidän pitää kyllä kertoa moisesta laskutuskäytännöstään jo etukäteen asiakkailleen ja antaa noista laskutuksistaan tuo erittely että mihin se ja ne perustuu.
Ilmoita asiaton viesti
Niin, lähtökohtaisesti teleyhtiö ei ole vastuussa siitä, miten toimitte Gambiassa vaan joudutte selvittämään itse kuinka ko maassa homma toimii.
Jos Gambian lakien mukaan riittää, että sinulla ja puolisollasi on datan osalta päällä asetus sallii verkkovierailut, niin se voi suoraan laittaa sinulle datan päälle. Kun datayhteys on saatavilla nykyaikainen puhelin saattaa tehdä taustalla vaikka mitä ihan itsekseen sovellusten tarpeen mukaan.
Katsoin paljonko Gambiassa datasiirto maksaa, 12,49 €/Mt. Käytännössä tuo 62 euron rajoitus tulee vastaan viiden megatavun käytöllä. Tuo määrä on niin pieni, että puhelinta käynnistäessä taustalla olevat sovellukset saattavat päivittää itseään tuola määrällä dataa samantien. Normaali 4G-yhteyden nopeus on 5-50 megabittiä sekunnissa eli puhelin voi tuon tehdä 1-2:ssa sekunnissa. Ei tarvitse itse välttämättä tehdä mitään muuta kuin käynnistää puhelin. Siis jos datayhteysvierailu on sallittu.
EU:ssa tämä ei muistaakseni ole mahdollista vaan joudutaan kysymään suostumus. Gambiassa voi olla täysin toisin.
Mitä tulee nopeisiin viesteihin, niin ne menevät sekunneissa operaattorien keskusten välissä, joten ei sinänsä ole ihmeellistä, että viesti tulee heti.
Miten Telia tai kukaan muukaan operaattori tietäisi sinun olevan menossa Gambiaan ja osaisi varoittaa asiasta ellet itse kysy etukäteen?
Tuo 62 euroa on itse asiassa teleyhtiön sinulle asettama turvaraja. Jos sitä ei automaattisesti olisi, voisi laskusi olla satoja euroja lyhyelläkin käytöllä. Nyt raja tuli heti vastaan.
Olen joskus ollut teleoperaattorilla pitkään töissä tuotekehityksessä, mutta en enää vuosiin. Siten tiedän näistä jonkun verran enkä ihan läpiä päähäni puhu.
Ilmoita asiaton viesti
Tämä oli Niko oikein pätevä kertomus siitä miten homma pelittää. Ihmiset tietävät liian vähän käyttämästään tekniikasta, aivan liian vähän. Se voi tulla kalliiksi, mutta nämä tapaukset opettavat. Menetys oli onneksi mitätön.
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos, näin se valitettavasti on, Pääsääntönä sanoisin, että ainakin EU:n ulkopuolelle matkustettaessa kannattaa katsoa asiat operaattorin sivuilta ja noudattaa varovaisuusperiaatetta.
Nuo turvarajat ovat ilmaantuneet asiakaiden suojelemiseksi, sillä tämä on valitettavan yleistä. Toki teleyhtiöillä, puhelinvalmistajilla ja myös sovellusten tekijöillä on parannettavaa viestinnässä ja valistuksessa.
Kuitenkin kansainväliset sopimukset näissä asioissa ovat verraten löyhät, kun mennään kauemmas vaikkapa EU:sta. Onneksi näissä ollaan jonkin verran kehitytty. Muistan kun vuonna 2000 olin IBM Lotuksen vieraana Pariisissa työhommissa ja esittelin siihen aikaan wap-sovellusta useille ihmisille vain yhden päivän aikana. Kotiin tullessani jpuduin selvittämään firmassa, miksi olin yhtenä päivänä saanut aikaan laskutusta 2900 euron arvosta.. Oli kyllä silloin yllätys itsellenikin. Kun olin oikealla asialla esittelemässä sovelluksia ei osunut omaan piikkiin – siitä opittiin varovaisemmiksi.
Valitettava harhakäsitys on, että aikaansaadaksesi dataliikennettä pitää tehdä itse jotain aktiivista kuten mms-viestejä tms. Ihmiset ovat antaneet kaikille sovelluksille lupia päivittää itsekseen ties mitä ja milloin vaan, jolloin älypuhelin itsessään generoi sitä liikennettä tietämättä. Puolustukseski on sanottava, että näiden oikeuksien hallinta on käytännössä mahdotonta.
Olsihan tuo hinta per mega pöyristyttävä kehittyneissä maissa, mutta sen Gambian operaattori veloittaa Suomen operaattorilta. Vaihtoehto olisi se, että suomalainen liittymä ei ollenkaan toimisi siellä.
Ilmoita asiaton viesti
Juu tietenkin sinulla on oikeus vaatia selvitys. Siinä vaan yleensä aina käy niin, että matkamaan operaattori esittää sinun käyttäneen verkkoa ja ei ryhdy sen kummempiin selvityksiin. Telia voi toki tulla vastaan halutessaan. Sitähän voi yrittää.
Säilytä puhelimesi käyttölokit. Ne ovat ainut tapa sinun puolustaa kantaasi. Pelkät puheet ovat aina vain puheita.
Oletko muuten tarkistanut, ettei puhelimesi aloittanut tekemään jotain ohjelmistopäivitystä, kun käynnistit toosan Gambiassa. Silloin voi sekunneissa syntyä helpostikin kymmenien eurojen lasku.
Ilmoita asiaton viesti
Gambiassa on käynyt tuhansia suomalaisia puhelimineen viime kuukausina. Eikö muilla ole ollut ongelmia?
Ilmoita asiaton viesti
Tämä ei nyt oikeastaan liity Suomeen mitenkään erityisesti. Operaattoreiden väliset roaming-sopimukset vaihtelevat samoin kussakin maassa toimivat operaattorit toimivat omilla säännöillään mm käytön mittauksessa ja laskutuksessa. Vika voi olla useassa kohtaa melko monimutkaista ketjua. Lisäksi on olemassa huijauksen mahdollisuus. Afrikassa tämä ei ole tavatonta ollenkaan. Samoin nylkyhinnoittelua esiintyy.
Ykeisin syy löytyy kuitenkin käyttäjästä. Ei tunneta puhelimen eikä verkon toimintaa tai tehdään jotain huomaamatta. Usein ei oivalleta, että mobiilidataa voi alkaa liikkumaan ylös verkkoon tai alas verkosta huomaamatta mm puhelimen synkronoidessa sovellustensa dataa. Sekunneissa voi liikkua aikamoisia datamassoja ennen puhelimen datasiirron sulkemista. Käyttäjä kuitenkin mieltää, ettei hän ole tehnyt mitään ja on ärtynyt.
Ilmoita asiaton viesti
Täältä saat kyllä ”asiantuntevia” kommentteja ja neuvoja, mutta ne tuskin auttavat sinua paljoakaan.
Ilmoita asiaton viesti
Se, ettet itse tunne mobiiliverkkojen roamingia ja käytön laskutusta, ei tarkoita, etteikö joku muu voisi tietää. Esimerkiksi minä tiedän ja Niko on hyvin perillä.
Ilmoita asiaton viesti
Jotain sentään tiedän minäkin.
Olinhan lähes vuosikymmenen Telian edeltäjän palveluksessa Suomessa 🙂
Ilmoita asiaton viesti
No miksi käytät sitten ensimmäisen kommenttisi toisten tietämyksen aliarviointiin. Mikset kirjoita aiheesta sen sijaan, että keskityt niihin, jotka kirjoittavat asiasta.
Ilmoita asiaton viesti
Näkemykseni mukaan US-Puheenvuoro on tarkoitettu yhteiskunnallisesti merkittävistä asioista keskustelemiseen.
Niksinurkka saattaa löytyä Vapaavuoron puolelta.
Ilmoita asiaton viesti
Sain pari päivää sitten Telialta varoitusviestin tänne Costa Ricaan noista 62 eurosta. Minä voisin olla mukana tuossa oikeusjutussa, jos laskua tulee. ”Kehitysapu” kannattaa antaa muille kuin operaattoreille.
Ilmoita asiaton viesti
Jouni, yleensä arvostan mielipiteitäsi mutta nyt en kyllä ymmärrä.
Olet Costa Ricassa etkä tiedä etkä näköjään ole tutkinut tai ymmärrä paljonko sinulta laskutetaan älypuhelimesi käytöstä.
Olet suivaantunut siitä, että operaattori kertoo aktiivisesti sinulle, että sinulle on tulossa laskua käytöstäsi 62 euroa. Tämä on asetettu raja, jolla täältä kaukaa Suomesta halutaan kertoa, että käyttö maksaa paljon. Paljon enemmän kuin kotimaassa voisit kuvitella.
Operaattori itse asiassa suojelee sinua. Ellet anna lupaa poiketa tuosta, niin toisaalta et saa enää yhteyttä, mutta toisaalta et maksa paikallisen operaattorin mielivaltaisesti valitsemaa summaa nousten jopa satoihin tai tuhansiin euroihin tietämättäsi.
Kumman haluat?
Olemassaolevien sopimusten mukaan operaattori joutuu maksamaan Costa Ricaan yhteyksien käytöstäsi. Pitäisikö sen harrastaa hyväntekeväisyyttä juuri sinun kohdallasi?
Ilmoita asiaton viesti
Tähän vastaan ehkä huomenna, jos olen juonut vähemmän sinisiä pesukarhuja (mazpache azul) : D
Ilmoita asiaton viesti
Ihmiset eivät ymmärrä, että he eivät käytä suomalaisen operaattorin palvelua ulkomailla vaan ainoastaan operaattorinsa laskutusluottoa, jota vastaan he saavat kohdemaan operaattorin palveluita. Palveluiden hinnat ja käyttö pitää itse valvoa.
Tilanne ihan sama kuin luottokortin kanssa. Jos menee vinguttamaan Visaansa Manilan, Bangkokin tai Jakartan hämäräklubeilla ja pukkaa perään kovaa laskua kotimaassa niin ihan turha on Nordeaa siitä syyttää.
Puhelimen SIM-kortti on luottokortti mobiiliverkkoon.
Ilmoita asiaton viesti
Hyvin tiivistetty Juha, tästä on kysymys.
Ilmoita asiaton viesti
Telialla ja minulla on hyvä suhde, joka on jatkunut jo 15 vuotta. Ex-vaimoni oli Soneralla töissä. En ymmärrä tietotekniikasta mitään, mutta meidän suhteeseemme kuuluu, ettei hämäriä laskuja tule, vaikka reissaankin kaukomailla jonkin verran.
Ilmoita asiaton viesti
”Jouni”
KIITOS VAIN KOMMENTEISTA… Henkistä tuke tarvitsen, sillä en jätä tätä asiaa tähän vaikka summat eivät päätä huimaakaan….MINUN JÄRKEENI EI VAIN MAHDU SE ETTÄ OLIPA MINUN PUHELIMEN ASETUKSET SITÄ TAI TÄTÄ NIIN TELIA LASKUTTAA MINULTA SELLAISELTA AJALTA JOLLOIN MINULLA EI OLE OLLUT TELIAN SIM KORTTIA KÄHELLÄKÄÄN OMAA PUHELINTANI… SIIS NÄINKÖ TÄMÄ HOMMA PELAA… MINUN PUHELIMENI AIHEUTTAA NUO KUSTANNUKSET VAI !?… MINULLE EI KÄSITTÄÄKSENI KUULU MINKÄLAISET SOPIMUKSET TELIALLA KUNKIN MAAN OPERAATTORIN KANSSA ON.. Sorry CAPS loc maksaakohan tämäkin virhe ?
Ilmoita asiaton viesti
Nimenomaan sinun puhelimesi on aiheuttanut nuo kustannukset kun olet sen käynnistänyt ja se on ollut yhteydessä Gambian tai Jounin tapauksessa Costa Rican operaattorin verkossa. Telian liittymäsopimuksissa lukee nimenomaan miten ulkomaan netinkäyttö on hinnoiteltu ja Gambia ja Costa ricamm kuuluvat molemmat kalleimpaan ryhmään 12,49 €/mt. Jos sinulla on muutama applikaatio puhelimessa ne ovat voineet aloittaa päivittämisensä heti kun puhelin on auennut ja aiheuttaneet tuon muutaman megatavun, sinun tapauksessa noin neljän mt:n, nettikäytön. Sinä et ole käyttänyt puhelinta Telian verkossa vaan Gambian ja Jouni Costa Rican operaattorin verkossa joka on Telian kautta laskuttanut sinua. Nettiyhteyden voi sulkea kokonaan niin että vain puhelin toimii jolloin maksat vain puheluista mutta Gambiassa ja Costa Ricassa sekin on tietysti kalliimpi kuin Suomessa kun ette käytä telian verkkoa. Tuhlaatte vain aikaanne ja rahanne jos lähdette taistelemaan tuulimyllyjä vastaan. Kaikki nuo laskutukseen liittyvät asiat löytyvät Telian sopimuksissa ja siinä ei auta että Ex-vaimo on ollut Telialla töissä kun puhelin on omia aikojaan ladannut netin kautta Ylen, Whats appin, Iltalehden, Facebookin ym applikaatioiden päivityksiä ulkomailla kun et ole huomioinut että sitä pitää itse osata joko sulkea puhelimen nettiyhteys tai hankkia Telialata, ennen matkaa, nettiyhteyden martkapakettia jolloin sen käyttö ulkomailla on ainakin edullisempaa. Nuo puhelimen applikaatiot päivittyvät todella usein muuten joten kannattaa todellakin olla tarkkana nettiyhteyden kanssa ulkomailla.
Ilmoita asiaton viesti
”Ralf”
Siis oletko sitä mieltä että Telia voi laskuttaa minua sellaiselta ajaltakin kun puhelimessani ei ole ollut Telian SIM korttia lähelläkään puhelinta… siis laskutusjaksolla 04.12.2017-03.01.2018 tuossa laskussa on yksi vastaanotettu ja yksi soitettu puhelu ja dataa 62 euroa… minulla on ollut silloin jo 02.12 alkaen Africellin SIM kortti puhelimessani…koko matkan ajan.. jos satuit huomaamaan siis miten selität tämän…
Siis nämä edellisen laskun data 62 euroa lisäksi !?
Ilmoita asiaton viesti
Kannattaa huomata, että suomalaisilla liittymillä voi kohdemaassa myös puheluiden ja tekstarien vastaaotto maksaa vaikka se ei kotimaassa maksaisikaan. Se on myös sopimusehdoissa yleensä.
Telialla se taitaa olla 1.5e/min abouttiarallaa esim Afrikassa ja vastaavissa.
Ilmoita asiaton viesti
Katsotaan nyt sitten minkä kannan Kilpailu ja KULUTTAJA virasto asiaan ottaa !?
Lähetin tänään heille selvityspyynnön asiasta ja en jätä tätä asiaa ihan vielä tähänkään…. näin ei vain voi yksikään operaattori tehdä ollaanpa sitten vaikka ”VINKUINTIASSA” !!!
Ja mikä on matkanjärjestäjän vastuu !? Eikö heidän myös kuuluisi informoida matkalaisiaan jo heti Bussissa kun kentältä mennään hotellille jos tälläinen käsittämätön toiminta Operaattoreille on ”SALLITTUA”…
En usko että näin vain voi olla…. Kyllä sen verran varoitettiin ettei kannata Suomalaisen operaattorin puhelimella soitella eikä tekstailla vaan kannattaa ottaa juuri se (Africellin) liittymä jonka minä laitoin omaani ja silti siltä ajalta Telia vain laskuttaa !?
Vaikka kuinka väitätte niin se ei voi olla mitenkään mahdollista että jos minulla on puhelimessani kokonaan toisen operaattorin SIM kortti niin Telia iskee vain siltäkin ajalta laskua eikä laita mitään erittelyä miltään laskuttamaltaan ajalta kirjallisista pyynnöistä ja lukemattomista Netti etc. yhteydenotoista huolimatta !! Laittaa vain tälläisetkin laskut perintään ilman mitään selityksiä !!
Heidän pitäisi jos tälläinen on mahdollista infota ja kertoa että ottakaa heti SIM korttinne puhelimesta ja pankaa puhelin sellaiseen tilaan ettei Datan laskutus ole mahdollista ollenkaan….. siis matkan järjestäjien… kyllä heillä pitäisi tälläiset tiedot kohdemaastaan olla olemassa !
Ilmoita asiaton viesti
Teliasta ei vain kuulu mitään…. ja syynkin tiedän, mutta odotan heidän kirjallista vastaustaan asiaan… ja jos kiinnostaa ketjuun osallistuneita keskustelijoita niin viimeistään ensi lauantaina saatte lopullisen vastauksen tähän kysymykseeni…. AIHEETTOMAT TELIAN LASKUTUKSET…. olen ensi viikon matkoilla ….. taas, mutta en kylläkään Gambiassa 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Telian lupaukset on mitä sattuu.Sain juuri heinäkuussa asiakasetuna yhteys mukaan keskittäjälle -liittymän hintaan 9,90€ kuussa, joka luvattiin puhelinsoitossa Telialta. Kysyin samalla, että muuttuuko se hinta, jos irtisanon toisen Telia-liittymäni. Ei muutu, sanoi nuori mies puhelimessa. Mutta miten kävikään: kk-hinta nousi peräti 24,90 euroon eli 2,5-kertaiseksi. Puhelinmyyjillä ei ole mitään vastuuta sanomisistaan. Saan maksaa 2 vuotta turhan kallista hintaa. Viimeinen Telia minkä otin ja siksi jääkin.
Ilmoita asiaton viesti
Hei, Osaisiko joku selittää minulle miten on mahdollista, että saan Telialta 62 euron laskun datan käytöstä viikon matkalta vierailtuani tänä syksynä Espanjassa, Ranskassa ja Italiassa. Mitään varoitusta datan käytöstä ei Telialta tullut, mutta huomasin laskusta heidän tehneen tuon veloituksen. Netin käyttöni EU-alueella oli 0,351 Gt (raja puhelimessani on 10 Gt). Missään vaiheessa en ollut lähelläkään minkään muiden maiden raja-aluetta, josta minut olisi voinut jokin EU:n ulkopuolinen operaattori kaapata. EU:n ulkopuoliset maat olivat joka hetki monen sadan kilometrin päässä.
Miehelläni on Elisan liittymä ja hän käytti puhelintaan paljon enemmän kuin minä ja jatkuvasti kävi netissä, mutta mitään ylimääräistä veloitusta hän ei saanut.
Telian asiakaspalvelijan mukaan olen käynyt EU:n ulkopuolella tai lähellä rajaa. Kuten asiakaspalvelija ilmoitti, asia on nyt vain näin.
Pari kertaa olen saanut Telialta saman 62 euron veloituksen avattuani puhelimeni USAssa. Ensimmäisellä kerralla minulla ei ollut data roaming esto päällä, mutta toisella kertaa huolehdin sen netti-sivuilla päälle ennen matkaa, mutta jostain syystä se ei enää matkalla ollutkaan päällä???
Yli 20 vuotta Sonera-Telian asiakkaana saa nyt riittää. Telian nettikin kotona Helsingissä pätkii koko ajan. Voisiko joku suositella jotain operaattoria melko paljon matkustavalle.
Ilmoita asiaton viesti